Zeuren om snoep in de supermarkt – wat heeft dat met duiven te maken?

Stel je kind wil snoep in de supermarkt. De ene keer ga je na zeuren overstag. De andere keer niet…

Opvoeden gaat ook gepaard met conditioneren. Voor-, nadoen – en reacties van ons werken door in het leerproces van kinderen. Zinvol dus om daar iets meer over te weten. Want – hoe werkt het? Wat wil ik als ouder wel of juist niet bereiken en maak ik daar handige keuzes in?

Dit is een verhaal naar aanleiding van onderzoek bij duiven. Lees, verwonder en leg paralellen naar je eigen opvoedingsstijl…

Twee groepen duiven zitten in kooien. In elke kooi staat een klein rood bakje en als de duiven met hun snavels het bakje aantikken, rollen er korrels mais uit en genieten ze van het voer. Het is rustig in beide kooien.

Dan verandert de onderzoeker het mechanisme van de voerbakjes. In de ene kooi komt er ineens geen mais meer als het bakje aangetikt wordt. In de andere kooi rollen op het ene moment maiskorrels in het rode bakje en op het andere moment niet.

Het gedrag van de duiven verandert. Welke verandering verwacht jij?

De onderzoekers ontdekten dat de duiven die ineens geen voer meer kregen een tijdje tikte op het rode bakje. Bij het uitblijven van korrels mais, ook na verschillende pogingen, keerde de rust in de kooi en lieten ze de voerbak staan. De andere groep duiven ontdekten echter geen patroon. Het resultaat was pikkende duiven bij het rode voerbakje, die van geen ophouden wisten.

Welke link leg jij naar zeuren om snoep in de supermarkt? En wat werkt wel?

  • Kinderen willen duidelijkheid: benoem je waarden en regels. Bijvoorbeeld: we kopen alleen snoep op dinsdag, het is vandaag donderdag.
  • Kinderen willen keuzes: geef aan wat van jou wel mag en laat je kind kiezen tussen bijvoorbeeld: je hebt zin in wat lekkers. Kijk maar bij de fruitafdeling: wil je aardbeien of bananen?
  • Kinderen willen een onderdeel zijn van het proces. Bedenk samen hoe je boodschappen doet. Bijvoorbeeld: gezellig als je meehelpt. Wat zullen we afspreken?

Author: Janneke

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *