De BSO training die is gegeven door inspirituals vond ik in een woord: Fantastisch. De veilige en prettige sfeer die door de trainsters werd neergezet maakte dat ik me open durfde te stellen en veel over mijn eigen communicatiestijl en die van de kinderen heb geleerd. Door de training en de coaching op de groep heb ik meer opening tot mijn eigen gevoel en dat van de kinderen gevonden wat voor verdieping heeft gezorgd. Door de heldere uitleg en mooi naslag werk is het makkelijk toepasbaar op de groep. Zo ben ik niet alleen zelf geïnspireerd geraakt, maar heb ik ook mijn collega’s kunnen inspireren. Het is een waardevolle training die ik iedereen die met kinderen werkt gun.

– Therry Guijt Compananny Oegstgeest

Ik heb afgelopen maand de BSO communicatietraining van Inspirituals gevolgd. Dit waren twee ochtenden die gegeven werden door Sonja en Janneke. Sonja en Janneke gaven meteen een open en warme eerste indruk. Er hing dan ook meteen een open en veilige sfeer in de groep. Tijdens de eerste ochtend hebben wij veel theorie gekregen. Wat ik erg prettig vond was dat er meteen een link gemaakt werd naar de praktijk. Er werd een oefening gedaan, waardoor wij meteen konden oefenen met de verkregen theorie. Ik heb nu weer meer handvatten voor in mijn communicatie, niet alleen voor tijdens mijn werk maar ook voor andere momenten.

– Esther Pedagogisch Coach 

Er was wat te onderzoeken, dat wist ik. Herhalende patronen in mijn professionele leven die doorbroken moesten worden om verder te komen, wilden meer gezien worden. Maar hoe in kaart te brengen, welke vraag ik mezelf moest stellen, wist ik nog niet toen ik aan de sessie begon bij coach Janneke Kemner. Noch had ik volledig zicht op welke innerlijke stap ik te nemen had om uit de cirkel van herhalende patronen te stappen. Er was een groot verlangen dit te doorzien zodat ik verder kon groeien.

Na een warm ontvangst in een sfeer van openheid en vertrouwdheid begonnen we aan de sessie. Janneke wist met haar afstemming mij met een paar korte vragen te brengen tot de vraag die ik mezelf diende te stellen. Hoe cliché ook; hier al werd mijn overtuiging bevestigd dat de vraag belangrijker is dan het antwoord. De vraag diende zich aan en gaf al inzicht. Als een gids met veel ervaring nodigde Janneke mij keer op keer uit om mij heen te kijken en de stappen te nemen die ik van binnen wist dat ik moest nemen. Daarin bleef zij meevoelen, checken en afstemmen. Niet sturend, maar uitnodigend. Niet directief, maar explorerend. Het proces ontvouwde zich vanzelf en wijsheid en antwoorden dienden zich aan.

Na een uur rondden we de sessie af. In rust zonder al te veel woorden. Toen ik naar huis liep, voelde ik me een beetje verlicht. En natuurlijk had de innerlijke criticus de neiging dit te relativeren, echter diep van binnen vertrouwde ik, wist ik… Dankjewel Janneke!

– Barbara Doeleman-van Veldhoven, mindfulnesstrainer (www.bfcmind.nl )

Match your message

Afgelopen dinsdag (31 oktober 2017) heb ik een hele fijn dag gehad met volop informatie, handvaten betreffende het omgaan/communiceren met kinderen. En er was veel humor! Het was een dag waarop het voor mij klopte; het stroomde ik had diverse kippenvel momentjes! Een heel ander gevoel dan de keer er voor!

Ik kwam de vorige keer heel anders aan in de cursus. Heel anders dan afgelopen week.

De week voorafgaand van de eerste trainingsdag zat ik niet heel fijn in mijn vel en in het opvoeden/zorgen voor mijn kids. Na mijn relaas over hoe het thuis ging aan tafel was wat goed binnen kwam:  ‘Er was iets met mijn grondtoon..het was niet zuiver. Er klopte iets niet…’ Welke grondtoon had ik eigenlijk?

Het was zo. Ik wist dat er inderdaad iets bij mij niet helemaal klopte…ik had uitlatingen gedaan naar mijn kinderen over besta ik wel, jullie luisteren niet!!

Ik voelde me een slaaf van het moeten… huishouden, koken, boodschappen doen zorgen, werken veelomvattend..ik was gewoon te veel aan het geven en doen, afwerken van lijstjes… ik had het gevoel in een soort ratrace te zitten. Wanneer kon ik met pauze?

Ik had vlak voor deze training gekeken voor een weekend weg, een verrassing voor mezelf en vriend. Even op de pauzeknop drukken!

Ik besefte dat ik mezelf niet meer trouw was…mijn lijf, mijn hoofd, mijn kinderen spiegelden dat ik even wat minder mijn best hoefde te doen. Ik besefte dat ik geen ruimte meer voor mezelf had genomen en ik (be)stond niet echt voor mezelf!

Jouw uitnodiging Janneke ‘Kijk eens naar je grondhouding, laat je echt zien en horen hoe het voor jou van binnen is?’ had ik echt niet zien aankomen…ik dacht; je zal wel met algemene of meer voor de hand liggende tips/verklaring komen. Dit was een verrassend cadeautje. Grondtoon of…mijn intentie had ik niet genoeg uitgedrukt.

Ik moet zeggen ik heb eigenlijk niet heel veel veranderd tijdens de maaltijd, alleen mijn vriend en ik zijn ruimer in ons lijf gaan zitten. De energie is veranderd. Ik heb mijn ‘muziek’ iets aangepast door mijn grondtoon meer congruent te laten lopen wat ik in mijn hart en hoofd voel.  Naast dat onze kinderen nog hier en daar hun geluiden als boeren, scheetjes laten horen terwijl we eten, laten ze ook iets anders zien. Ze zijn meewerkend, we hoeven niet steeds te herhalen voor wat betreft aankleden, sterker nog, ze kleden zich zelfstandig vlot aan en poetsen hun tanden erna. Ze brengen hun bordje naar de keuken, soms gaat dat uit hun zelf!

Het lijkt erop dat als er wrijving en ergernis is naar mijn kinderen, dat dat meer iets zegt over mezelf dan mijn kind.  Janneke, je hebt een zaadje gepland in de 1e trainingsdag en dat is voor mij en mijn kindjes goed gaan bloeien.

How2talk2kids is een echte aanrader voor iedere ouder al heb je nog geen enkel probleem/wrijving. Veel van de stof kan je ook gebruiken in het ouderschap of gewoon voor jezelf en met andere volwassenen! Het is een manier van communiceren, zonder oordeel, wel met respect voor gevoelens van ouder en kind. En deze onthoud ik ook zeker:’Listen and then they will talk’ … Deze geldt naar mijn kindjes toe en ook zeker voor mezelf, luisteren naar wat mijn lijf en geest mij influistert!

Jij kon heel goed horen wat er niét gezegd werd. En daar ben ik je dankbaar voor! Enorm bedankt Janneke!                                                                                                                                                                                                                                                 -Jessica

Elke avond voor het slapen gaan lees ik in het boek De kracht van Gezinsrituelen. Ik kan er zo ontzettend van genieten en ben ontroerd door alle mooie verhalen. Ik kan me het beeld er helemaal bij voorstellen en leef me in in de wereld van rituelen. Het is zo ontzettend mooi geschreven: vol liefde, emoties, gevoelens en warmte.

Alles waar ik voor sta en wat ik intens voel staat in het boek omschreven. De kracht van rituelen en symbolen zijn zo immens sterk.

Ammara Meijerink

Sonja en Janneke wisten mij vanaf het eerste contact te inspireren door hun oprechte interesse in combinatie met hun kennis.

In heb zowel het  boek ‘How2Talk2Kids’ als ‘De kracht van gezinsrituelen’ gelezen en ik werd steeds weer vrolijk van alle herkenbare situaties en bruikbare ideeën. Ik werd mij bewust van het nut van rituelen en vooral ook hoe je deze creatief in kunt zetten. Ik gebruik deze ideeën nu tijdens gesprekken die ik voer met ouders. Zo heb ik kort geleden nog het voorbeeld gebruikt van een ‘nachtkusje in een doosje’, die ouders diezelfde avond nog in zouden zetten voor het slapengaan. Doordat Sonja en Janneke mij onder ander via de boeken wisten te raken, kan ik tips vol enthousiasme overbrengen, wat ouders de energie geeft om de nieuwe rituelen te laten slagen.

Sonja en Janneke wisten mij verder via een zeer prettige manier te informeren en coachen tijdens de communicatietraining gericht op kinderen in de leeftijd tot 12 jaar.

De training was onderverdeeld in verschillende werkvormen en was vooral interactief. Er was veel ruimte voor eigen casussen. Doordat er een map bij zat, met extra informatie, kan ik ook altijd weer even terugbladeren. Een interessante en leerzame training!

Dankjewel!!

– Daniëlle, Pedagogisch Coach